Headerbild

Bakhjulslager

Byta bakhjuls lager på Sherco –01 och likadana fälgar.

1. Börja med att skruva bort bakhjulet lägg alla delar som dom va så du sätter dit dom rätt sedan.

2. Plocka bort distansen som sitter fast i kullagret (räcker med ena sidan) om det är svårt så kan du bända med två skruvmejslar. Ta t.ex. en bult som passar precis i kullagret diameter ca 20mm kapa av gängorna på den så du bara har en stång med skalle på. Den måste vara kanske minst 3cm lång så den når in till röret mellan lagren.

3. Stoppa in stången i ena lagret och knacka ut lagret på andra sidan. Nu kommer ett rör fram. Ta nu bulten och stoppa in den genom hela navet o in i andra lagret och tag sedan ett rör o knacka ut andra lagret. Nu ska det inte vara nå mer prylar.

4. Kolla storleken på lagren och köp nya likadana.

5. Nu ska du börja med att göra rent inuti navet med en trasa så du inte har nå smuts kvar. Knacka nu in ena lagret på ena sidan. Knacka runt om så det inte hamnar snett! Tag nu o sätt in ena distansen i det första lagret som nu sitter på plats. Fetta sedan in röret som ska vara i navet och sätt det på plats med hjälp av axeln. Knacka nu in andra lagret och se till att röret hamnar i det också! Nu ska sista distansen in i det senare lagret. Nu kan du testa stoppa in axeln och kolla så den snurrar lätt och fint.

6. Nu ska du få tillbaka hjulet på trialen. Börja med att sätta fast ena sträckarn på axeln och ta sedan kopparpasta på hela axeln. Ta nu och lyft upp hjulet på plats och stoppa dit axeln. Sätt nu dit andra sträckarn och brickan utanför och skruva på muttern.

7. Snurra nu på kedjan. Haka först på ena länken på kugghjulet och snurra tills kedjas sitter som den ska.

8. Sträck nu kedjan och se till att hjulet hamnar rakt. Kedjesträckarna ska vara ungefär 1cm från svingen.

9. Dra nu åt axeln och smörj nu kedjan och lagren med teflon spray. Passa så du inte får något på bromsskivan!
Ut och Kör!
//Mikael Jonsson