Hoppa till sidans innehåll

Mental-Handbok


Den mentala sidan av trial Av Mark Manniko. Efter att jag tävlat i trial i 20 år, har jag kommit till slutsatsen att även om trial kräver en god portion muskler och fysisk finess, så är det mestadels en mental sport. Och då menar jag inte intelligens. Jag menar, hur många hjärnkirurger ser du som är ute i sektionerna varje helg? Den mentala biten jag pratar om handlar om att kunna åka på bästa sätt när du vill göra det. Trial är en unik mental utmaning eftersom det kräver knivskarp fokus i genomsnitt 45 gånger under en period av fyra till åtta timmar. Att uppmärksamma den mentala delen i trial är att köra nära ditt bästa för jämnan. Jag brukar kalla detta tävlingssinne, engelska Performance State of Mind. Som du säkert förstår så har alla toppidrottare mycket gemensamt i sitt tävlingssinne bl a en positiv inställning, att vara avslappnad, fokuserad, energisk och självsäker. Jag kan slå vad om att de flesta har haft erfarenheter av tävlingssinne – när du nollat en sektion du trodde var långt ifrån din egen kapacitet, och ändå var det enkelt och utan större ansträngning. Även om du inte erfarit tävlingssinne i ditt trialåkande, så har du säkert varit med om det i andra sammanhang i livet. Den viktigaste delen i tävlingssinnet är att ha en positiv inställning. Det börjar faktiskt redan innan motorn är igång, när du går i sektionen. Om du tänker ”Hoppas jag inte kör på det där trädet”, så är chansen stor att det blir precis vad du gör. Det beror på att vi gör oftast det vi tänker på, och det är den mest avslöjande egenskapen i det mänskliga psyket. Å andra sidan finns det många saker som kan distrahera dig, och det kan leda till dåliga prestationer om det inte hanteras rätt. Bland dessa finns vädret, sektionerna, sektionsdomaren och dina medtävlande. För att du ska kunna ge ditt bästa kan du inte låta dessa påverka dig. Det effektivaste sättet att hantera dessa distraktioner är att fråga dig: ”Vem styr mitt sinne, jag själv eller distraktionerna?” Om du svarar ”Jag” på denna fråga är du på rätt väg, Att förstå och styra sina tankar är första steget mot ditt tävlingssinne. Det finns en del idrottare som använder ilska eller smärta för att hjälpa dem fokusera, två metoder som medför mycket andra problem. Ilska frisätter giftiga kemikalier som är skadliga för kroppen och smärta har de uppenbara nackdelar som vi alla känt. Negativ motivation är alldeles för skadlig och dessutom tar det bort det roliga i att tävla. Innan några av mina bästa åkningar, när jag förberedde mig för sektionerna låg mina tankar i stil med ”Jag ska bli först uppför den där klippan” eller ”Jag ska minsann visa alla hur den här sektionen ska köras” Det finns en direkt koppling mellan din sinnesstämning och din syn. Ditt tävlingssinne ändrar din syn, som i sin tur förändrar timing och noggrannhet. Alla är olika, en del behöver trissa upp sig medan andra måste slappna av, för att kunna göra sitt bästa. Det finns ett snabbt test man kan göra för att ta reda på om man behöver trissa upp sig eller slappna av. Ta ett 3m långt snöre och tre pärlor eller liknande som man kan fästa på snöret, t ex muttrar. Bind fast ena änden någonstans i ögonhöjd. Sätt första muttern 30 cm från fästpunkten, nästa på mitten, och den sista 30 cm från den lösa änden. Håll nu änden av snöret mitt på näsan och spänn upp det så rakt det går. Titta först på muttern närmast dig. Du ska se två snören som möts i muttern. Om du bara ser ett snöre använder du inte båda ögonen, vilket kommer att påverka avståndsbedömningen negativt. De flesta ser två snören som möts. Flytta blicken till muttern i mitten av snöret, du ska se två snören som möts i muttern. Det är nu som man brukar lägga märke till eventuella avvikelser. Om snörena möts före muttern måste du slappna av för att få din timing perfekt. Om de möts efter måste du trissa upp dig. Testa även detta mot den sista muttern också. Dina tendenser kommer att förstärkas ytterligare. De flesta idrottare måste trissa upp sig för att prestera som bäst. Problemet för trialåkare är att vi måste göra detta åtskilliga gånger under en tävling, och grundkoncentrationen måste upprätthållas under hela tiden. Det är omöjligt att vara mentalt toppfokuserad under sex till åtta timmar. Därför är det extra viktigt att kunna slå av och på sitt tävlingssinne. När du nu kommit underfund med någon gång du använt ditt tävlingssinne, så ska jag lära dig några tekniker som hjälper dig att slå av och på det. Den första tekniken är visualisering. Om den används rätt, så kan du ”köra” sektionen i huvudet, innan du har fått dit din motorcykel. Det finns två sätt att visualisera. Den ena är så kallad tredjepersonsvisualisering, när du ser dig själv från sidan, som en åskådare. Den andra, förstapersonsvisualisering, som jag tycker är mycket effektivare, är att du faktiskt känner dig själv köra igenom sektionen. När du visualiserar ska du vara så noggrann som möjligt – se framhjulet lyfta från marken, känn kroppen förflyttas m m. Ju noggrannare visualisering desto bättre. Du kan testa detta nu, genom att minnas en sektion från din senaste träning eller tävling. Kör sektionen i huvudet tills det går perfekt. Studier har visat att kroppen inte känner skillnad på elektriska signaler genererade av hjärnan och att verkligen göra aktiviteten. Fördelen du kommer att ha när du lärt dig denna teknik är att du kan öva sektionen om och om igen tills det sitter perfekt, innan det räknas. Naturligtvis kan detta inte ersätta träning, men det är förvånande hur mycket bättre man kan bli om man kombinerar träning och visualisering. När du kör en sektion sedan, så är det viktigt att du låter kroppen göra det du åstadkommit i din visualisering. Om du tänker och pratar med dig själv, så bromsar du din kropps prestationsförmåga. När du kör på ”autopilot”, är du i vad toppidrottare kallar ”Zonen”. När du är i ”Zonen” så är du helt och fullt inne i tävlingssinnet. En annan kraftfull teknik som hjälper dig att kontrollera dina negativa tankar samt att det kan hjälpa dig in i tävlingssinnet är bekräftelser. Teorin bakom bekräftelser är, om du har intalat dig i att du hatar att köra över stockar och aldrig klarat det, så blir det sanning. Detta börjar vanligen med att du har besvär med någon typ av hinder eller terräng. Istället för att bestämma dig i förväg att du aldrig kan ta dig över ett speciellt hinder, kan du säga till dig själv att du inte kan det ännu, och sedan gå vidare och lära dig det. Du kan titta på någon som är bra på just det hindret, eller till och med en video, och sedan använda deras körning som grund för din visualisering. Nu vet du hur du ska köra. Bekräftelser liknar visualisering på så sätt att ditt undermedvetna inte kan skilja på sant eller falskt. Om du väljer det du är sämst på och skapar en positiv mening om det, t ex ”Jag älskar hala rötter”, och upprepar denna för dig själv femtio gånger om dagen. Efter ett par veckor kommer du att märka att du faktiskt gillar att köra på hala rötter. Det du gör är att omprogrammera hjärnan med tankar som kommer att hjälpa dig, istället för att försvåra för dig. Återigen, bekräftelser kommer inte att ersätta övning, men hjälper dig att bli av med svagheter. Efter du kört i en sektion så är det viktigt att du analyserar vad som gick bra och vad som inte gick bra. Repetera din visualisering över den perfekta körningen så det blir det sista du minns av sektionen. Rensa huvudet och åk vidare till nästa sektion. Använd tiden mellan sektionerna till att slappna av, både fysiskt och psykiskt. Du kommer inte att kunna göra ditt bästa om du bär med dig mentalt bagage från sektion till sektion. Rädsla är en väsentlig del av människans psyke. Problemet med rädsla uppstår när vi inte kan kontrollera den, och den hindrar oss från att prestera maximalt. Rädslan är skadlig därför att den gör kroppen stel och, för många, genererar massor av tankar om allt otäckt som skulle kunna hända. Åkare i alla klasser upplever rädsla. De bättre förarna har lärt sig kontrollera sin rädsla och attackerar alla hinder med 100 % självförtroende. Som vi tidigare nämnt, gör vi oftast det vi tänker på. Jag menar inte att man kan rikta in cykeln mot en 3-meters vertikal bergvägg, stänga av rädslan, och så klarar man det. Nej, det är dumhet. Men, om något hinder är strax utanför vad som känns bekvämt, och du har kunskaper nog att klara det, då kan du stänga av rädslan och satsa med 100 % självförtroende. Trialåkare bryr sig ofta inte alls om näring. Det viktigaste mentalt och fysiskt är att hålla blodsockernivån på en jämn och hög nivå. Det första organ som blir drabbat när blodsockret sjunker är hjärnan. Ultra-uthållighetsidrottare har upptäckt att det första tecknet på att blodsockernivån börja bli för låg är brist på koncentrationsförmåga, inte att man blir trött. Eftersom trial är en så mentalt intensiv sport så är det extra viktigt att sätta näringsintaget på toppen av listan under en tävling, för att du ska kunna ge ditt bästa hela tiden. Det finns en massa teorier runt näring, men de flesta idrottare har märkt att det är fördelaktigt att gå på en diet som består mest av kolhydrater. Denna ska gälla även under tävling. Om du bara dricker enbart vatten, kommer din energi att ta slut efter ungefär en timme. Det finns många sätt att hålla blodsockernivån uppe. En del äter frukt och någon energirik godis, tillsammans med vatten. Andra använder sportdryck och tar något att äta då och då. Det viktiga är att du hittar något som fungerar bra för dig. Att tänka på när det gäller sportdrycker – de flesta sportdrycker är inte avsedda för uthållighetssporter som trial. Det är väl värt det extra mödan att hitta det som fungerar bra för just dig. Hur som helst, det är viktigt att dricka vatten under hela tävlingen. Se till att du druckit ordentligt före tävlingen, drick sedan 2,5 dl vatten var 15-20 minut under hela tävlingen. Det är det mesta kroppen kan ta upp vid hård fysisk aktivitet. Om du väntar till du är törstig är det för sent. Det finns oerhört mycket kunskap om sportpsykologi och näring i de flesta bokhandlar. Jag har här visat de tekniker som jag har funnit fungera bra för mig. Läs gärna in dig på mera i detta område, och lägg ihop det med ditt eget experimenterande. Du kommer inte bara ha roligare, utan du kommer även att märka en avsevärd förbättring i ditt trialåkande. Lite böcker i ämnet: http://www.akademibokhandeln.se/db/owa/subject.browse?csubsub=1&csubject=6675 TÄNK POSITIVT OCH HA KUL! Originalet är hämtat från GasGas officiella websida http://www.gasgas.com svensk översättning Thomas Bergerhag

Uppdaterad: 30 MAR 2009 18:00 Skribent: Roland Lithén



       

Patrik Andersson TTK

idrottslyftet-07_webb

På två hjul - blir det kul

 

 

Postadress:
Timrå TK - Motorcykel och Snöskoter
Roland Lithén, Hästskovägen 13
86134 Timrå

Kontakt:
Tel: 0705332094
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

Vi stödjer Timrå Trial!