Hoppa till sidans innehåll

Trial-Handbok


TRIAL TRÄNINGS- HANDBOK

The Observed Trials Coaching Manual is adapted from a manual originally compiled by Peter Mathieson (This is a mailto link) for the 1994 Western Australia Trials Training Course. The author acknowledges use of the book "Observed Trials" by Bernie Schreiber and Len Weed. Översatt till svenska av Thomas Bergerhag

INNEHÅLL
Introduktion

Preparering av motorcykeln
Gas
Bromsar
Koppling
Regelbundet underhåll
Inställning av styre och broms/kopplingsgrepp
Inställning av fjädring
Hur påverkas fjädringen av oljan?
Förspänning av fjädrar
Grundläggande underhåll av fjädring
Däcktryck
Säkerhetsutrustning
Övningar
Övningskamrater
Det värsta övingsfelet
Uppvärming
Balanskonsten
Att balansera cykeln
Vad menas med tryck på styret och vikt på fotpinnarna?
Balansövningar
Svänga
Hinder
Basic - tekniken
Vad menas med att vikta av?
Punch - tekniken
Splatter - tekniken
Hoppa hjulen sidledes
Lyfta framhjulet
Flytta framhjulet
Hoppa med bakhjulet
Vända på framhjulet
Att flytta bakdelen av motorcykeln
ÖVNINGSMOMENT
Svängar
Balans
Hopp
Bakhjulslyft
Övningssektioner



Introduktion

Välkommen till Trial TräningsHandbok. Förhoppningsvis skall informationen hjälpa dig att på något sätt förbättra dina färdigheter i trial. En del av innehållet har hämtats från “bibeln” för trialkörning - "Observed Trials", skriven av tidigare världsmästaren Bernie Schreiber. Den boken är ett “måste” om du är intresserad av olika körtekniker.

"Det är viktigt att förstå att en skola aldrig förvandlat en nybörjare till en mästare – det har aldrig hänt och jag tror inte heller att det kommer att hända. Det viktiga är att du lär dig de rätta teknikerna och kanske viktigast av allt att du förstår varför du misslyckats på ett hinder eller i en sektion, och att du tar de rätta stegen för att åtgärda det.
Om du sedan skulle lyckas ska du förstå att det inte var tur, utan omsorgsfull användning av den rätta tekniken…"

- Thierry Michaud, flerfaldig fransk mästare och världsmästare under senare delen av åttiotalet.

Trial är en komplicerad sport, så bli inte nedslagen av att det går lite trögt i början.

Slutligen, glöm aldrig bort varför du började köra Trial från början. Det var väl för att ha kul, eller hur? Det är ett faktum att inte alla förare kommer att vinna SM, eller ens köra i klass A, men låt inte det hindra dig! Njut av sporten på den nivå som känns bra, och kom ihåg att det inte spelar någon roll om du är novis eller mästare - du kan alltid förbättra dig!


Preparering av motorcykeln

En trial-mc är speciellt tillverkad för denna tävlingsgren, men den kommer inte att fungera tillfredsställande om den inte blivit riktigt inställd. Man kan genomföra trick på en dåligt inställd cykel, men det är alltid lättare på en som är riktigt inställd. Cykelns inställningar och hur den är underhållen kommer också att speglas i dina resultat i trial. Följande information ska ses som en vägledning, men vi tycker att det är användbart för alla .

Den grundläggande inställningen för en trial-mc

Vad använder du för att hantera din cykel? De tre grundläggande och viktigaste:

- Gas
- Broms
- Koppling

Om någon av dessa tre är dåligt justerad kommer du att få problem med att hantera din motorcykel med precision. Trial är en precisionssport.

Gas

Kolla att gashandtaget sitter rätt på styret, och att den återgår helt till stängt läge när man släpper den.
Gasvajern skall ha minimalt med spel. 5mm spel kommer att resultera i en fördröjning vid gaspådrag. Se till att gasvajern är riktigt framdragen och att den sitter fast.
Kör motorn på tomgång och vrid styret till fullt styrutslag åt båda hållen. Motorn skall inte ändra varv. Om den gör det är gasvajern troligen felaktigt framdragen.
Använd inte s k ‘snabbgashandtag’. Det kommer att ge dig sämre kontroll vid acceleration.

Bromsar

Alla moderna mc har hydrauliska skivbromsar. Dessa kräver minimalt med underhåll. Äldre modeller med trumbromsar kräver lite mer uppmärksamhet, men grunderna kan ändå tillämpas.

Alla slangar/vajrar ska dras fram korrekt, vara vid god kondition och välsmorda(vajrarna).
Bromsbelägg/backar ska inspekteras regelbundet och bytas när de är slitna, eller om de fått någon olja på sig.
Frambromsen skall alltid kunna låsas med bara ett finger. Detta gör att man kan ha ett bra grepp om styret.

Koppling

En av de viktigaste men ändå ofta eftersatt del av en trialmotorcykel är kopplingen. Tänk hur många gånger den kopplar i och ur under en dags körning!

På de flesta cyklar används vajer för att styra kopplingen. Se till att vajern är i gott skick och välsmord.
Kopplingen skall kunna kopplas i och ur med endast ett finger. Detta gör att man kan ha ett bra grepp om styret.
Skicket på växellådsoljan och kopplingsplattorna är väldigt viktigt. Man bör byta växellådsolja regelbundet och använda en olja som är avsedd för tvåtaktsmotorers växellådor. Inspektera kopplingsskivorna regelbundet, byt ut när de är för slitna.


Regelbundet underhåll

Följande information riktar sig till dig som är ny inom motorsporten. Den baseras på att man kör minst en gång i veckan.

En gång i veckan
Tvätta cykeln

Smörj vajrar
Rengör och smörj kedjan
Rengör luftfilter
Kolla efter lösa skruvar och muttrar, även länkage
Smörj kopplings,handbromshandtag

En gång i månaden
Veckoåtgärderna, samt:

Smörj svingarm och fjädringslänkage
Byt växellådsolja
Inspektera bromsbelägg
Kolla om det finns lösa ekrar. (om du knackar lite lätt med en skruvmejsel så ska de låta “plong” .Låter det “pluck” behöver ekern troligen spännas lite)

En gång var sjätte månad
Vecko-, samt månadsåtgärder, samt:

Demontera och rengör/smörj svingarm samt länkage
Kontrollera hjullager
Byt framgaffelolja
Demontera och rengör/smörj styrlager
Byt bromvätska
Kontrollera slitage på kopplingsplattor

 

Inställning av styre och broms/kopplingsgrepp

För att kunna hantera din mc med precision så måste du ställa in styret och reglagen på styret. Använd standardbredd på styret. Kontrollera att styret inte har blivit krokigt, det kan ge dig en obalanserad körställning.

Styrets placering

Vinkla styret så att det är i “mittposition”

Ett bakåtlutande styre ger långsammare styrning och en hoptryckt körställning, men är bättre vid branta utförslut samt ger bättre grepp för bakhjulet.
Ett framåtlutande styre ger snabb styrning och är bättre vid branta uppförslut, lättare svängar samt vid bakhjulslyft.

Hur du än ställer in styret så blir det en kompromiss, så sätt det i mitten, det blir bekvämast.

Reglageplacering

Broms/kopplingsgrepp ska alltid peka nästan vågrätt, lite under.
Du ska enkelt kunna manövrera både koppling och broms med bara pekfingrarna
Skruva inte åt greppen vid styret hårdare än att de stannar kvar i sin position när du kör. På det sättet kommer de att snurra på styret när du ramlar, istället för att gå av.

 

 

Inställning av fjädring

Det är till stor fördel för din åkning om du noga kollar hur fjädringen fungerar och att du finjusterar den på de sätt som är möjliga på just din mc. Fjädringen ignoreras ofta helt, vilket i sig är synd, eftersom en väljusterad fjädring starkt underlättar alla manövrar som innefattar fram och/eller bakhjulslyft.

Hur påverkas fjädringen av oljan?

När fjädringen rör sig upp och ner pressas olja genom hål i det som kallas “kolvstången”. Detta enligt grundläggande hydrauliska principer – en vätska kan inte komprimeras därför kommer vätskan att flöda genom hålen i en bestämd hastighet. Hastigheten bestäms av storleken på hålet, vätskans viskositet samt vikten som belastar kolvstången. Genom att ändra på vätskans viskositet kan egenskaperna för fjädringen ändras. På motorcyklars fjädring finns två typer av dämpning:

Kompressionsdämpning – När stötdämparen trycks ihop pressas olja genom hålen, detta tillsammans med fjädern bromsar eller absorberar stöten.
Returdämpning – När stötdämparen har tryckts ihop och börjar att förlängas tar returdämpningen över. Oljan pressas nu tillbaka genom hålen och bromsar hastigheten på returen till stötdämparens fulla längd.

Vid trickkörning kommer du att märka att det är lättare om din fjädring reagerar lite snabbare på returen. Du kan exprimentera med framgaffelinställningar om det finns sådana, annars kan man testa med olika olja i gaffeln. Som utgångspunkt kan man ta olja en grad lägre än tillverkarens rekommendationer. (Kom ihåg! Tunnare olja ger snabbare dämpning).

Om du inte har justerbara bakdämpare så är det inte så lätt att ändra på dessa. Oljebyte i moderna stötdämpare skall bara genomföras av kvalificerade mekaniker. Värt att notera: Fjädring med snabb dämpning kan göra cykeln ostadig på vissa underlag.

Förspänning av fjädrar

Om fjädringen fram är för mjuk kan man styva upp den med distanser, s k ‘spacers’ längst upp på fjädrarna.
Bakfjädringen går otast att justera på något sätt
Det är viktigt att hitta rätt balans mellan fram och bakfjädring. Om gaffeln är för mjuk och bakdämparna för hårda, så kommer cykeln att bete sig annorlunda än tvärtom.
Som riktmärke kan man sätta sig på cykeln och studsa upp och ner. Kolla både fram och bak – kompression och retur skall gå lika fort både fram och bak.
Erfarna åkare föredrar ofta att ha sin fjädring lite hårdare. De slår oftast emot hinder snabbare och hårdare.
Nybörjaren och novis gör klokt i att ha fjädringen ganska mjuk. Det ger bl a bättre grepp i vått underlag.
Fjädringen ska alltid vara jämn fram och bak.

Var inte rädd för att exprimentera! Det är också en god ide att alltid bara ändra en sak åt gången, och notera vad du gjorde.

Grundläggande underhåll av fjädring

Kontrollera läckage vid tätningar – byt vid behov
Kontrollera gaffelben och kolvstång om skador uppstått
Kolla styrlagrens kondition och att de är rätt justerade.
Kolla alla länkage och fästpunkter – se till att de har minimalt glapp och att de är välsmorda.
Rengör noggrant och byt olja regelbundet. Fyll enligt tillverkarens rekommendationer.

VARNING!
Försök aldrig ta isär bakstötdämpare – de innehåller gas under högt tryck och skall bara tas isär av fackman!

 

Däcktryck

Tryck

Däcktryck ska kontrolleras med lågtrycksmätareinnan man börjar köra. Som riktmärke:

Fram - torrt 0.5 – 0.55 bar vått 0.35 – 0.4 bar
Bak- torrt 0.35 – 0.4 bar vått 0.3 – 0.35 bar


Säkerhetsutrustning

KOM IHÅG! Använd alltid skyddskläder såsom hjälm, stövlar, kraftiga byxor och handskar. Använd dessa även när du tränar, du kan ramla då med!

 

Övningar

Det behövs inte sägas att övning ger trialfärdighet. Övning är perfekt för att lära sig grundläggande färdigheter. Nybörjare ska alltid börja på enklare sektioner – hoppa inte rakt på de svåraste. Att avancera från enklare till svårare sektioner är en grundläggande inlärningsregel – du bygger upp ditt självförtroende, håller dig helskinnad och du förbättrar dig.

Duktiga åkare kan använda en annan metod – svårare till lättare. Lägg ut en sektion som du tycker verkar vara omöjlig att nolla. Studera den och försök nolla den.. Om den verkligen inte går att nolla kan du ändra den steg för steg tills du klarar den. Det viktiga är att du analyserar och förstår varför du inte kunde nolla den från början, och varför du kunde klara den till sist. Denna metod pressar dig till din gräns och förbi, vilket kommer att förbättra dina färdigheter.

Övningskamrater

Undvik i möjligaste mån att träna ensam, speciellt om du är novis. Noviser ramlar ofta och har du otur fastnar du under din cykel, eller att du blir så skadad att du inte kan hämta hjälp. Om du nödvändigtvis måste träna ensam, undvik onödiga risker. Jobba med grunderna istället.

Det finns en bonus med att träna och öva med kamrater – vad de testar kommer du okså att testa. Om du är ny i sporten kan det vara en fördel att träna tillsammans med erfarna åkare. Var inte rädd att ställa frågor, de flesta tycker att det är kul att dela med sig av sina kunskaper.

Det värsta övingsfelet

Öva inte på det du tycker är kul, öva inte på det du kan.

Öva på dina svagheter. På så sätt förbättras du. Ta något som du har svårt för, t ex att svänga på en slutting. Lägg ut en liten sektion som innehåller momentet och öva på det. De som lägger ut sektioner på tävlingar är inte kända för att göra sektioner som du har lätt för och kan. Genom att öva på dina svagheter, det du tycker är svårt och det du förlorar poäng på, kommer dina sektioner att bli mindre avskräckande.


Uppvärming

En riktig uppvärmning är nödvändig för att förbereda kroppen på fysisk ansträngning. Rör på dig några minuter, kör omkring sakta ett tag, ta ett par svängar, kanske lite bakhjulskörning. Mjuka upp och kasta dig på sektionerna!

Varför ska man värma upp

En lugn uppvärmning ska alltid föregå fysisk aktivitet. Det motverkar skador och motverkar förvärrande av existerande skador genom att:

Gradvis ökning av puls och andning;
Höjning av muskeltemperauren, att förbereda dem på aktivitet
Mjukar upp leder;
Förbereder dig mentalt på träning.

En bra uppvärmning ska bestå av :

Aktiviteter som aktiverar större delen av kroppen, börja sakta och öka gradvis
Stretching av de muskelgrupper som kommer att användas

T ex kör en lättare runda, ta ett par svängar, lite enklare hinder för att värma upp dig själv och motorcykeln.

Varför varva ned?

Det är viktigt att varva ned under en liten stund efter en kraftig ansträngning. Detta kan förebygga/lindra:

Blodansamlingar som kan ge upphov till yrsel och svimningar när träningen avslutas hastigt;
träningsvärk.

Nedvarvningen bör innefatta:

lättare aktiviteter som gradvis minskar i intensitet;
stretching av de muskelgrupper som användes.

Stretching

Varför ska man stretcha?

Förebygger muskelskador;
Underlättar avslappning av musklerna mm

Hur stretchar man?

Sträck muskeln tills du känner det. (Inte smärta).
Håll i det läget 8-10 sekunder, slappna av och repetera.
Andas normalt.

Överstretcha inte.

 


Balanskonsten

Tänk dig din motorcykel som en plattform som du står på. Oavsett åt vilket håll cykeln lutar ska du hålla dig upprätt och i mitten. Med hjälp av tryck på styret, vikt på fotpinnarna och kroppsspråk kan du uppnå perfekt balans.

Att balansera cykeln

Sätt inte benen för nära ramen. Det kommer att göra det svårt för dig att balansera. Tillåt lite utrymme mellan benen där cykeln kan röra sig.
Vrid styret till fullt utslag.
Bromsa med båda bromsarna.
Ha cykeln igång med växel i och med koppling indragen.
Försök att slappna av. Om du spänner dig blir det bara svårare.
Använd tryck på styret, vikt på fotpinnarna och kroppsrörelser för att korrigera obalans.

Vad menas med tryck på styret och vikt på fotpinnarna?

Tryck på styret
Försök balansera med fötterna på fotpinnarna. Lyft den vänstra foten från fotpinnen. Motorcykeln rör sig direkt åt höger. Vad tror du att du gör instinktivt för att förhindra denna rörelse? Jo, du trycker ner styret med din vänstra hand. Testa får du se! Du har precis använt tryck på styret.

Vikt på fotpinnarna
Försök göra det motsatta mot det ovan. Balansera cykel, men lyft din vänstra hand från styret. Du kan även nu direkt känna att cykeln börjar luta åt höger, och du kommer instinktivt att lägga mer vikt på vänster fotpinne för att motverka rörelsen.

Balansövningar

Det bästa med balansträning är att det kan göras när som helst - till och med i garaget på kvällen. För att komma i balans, stå på cykeln med styret i fullt utslag antingen till vänster eller höger, och använd tryck på styret och vikt på fotpinnarna för att rätta till obalans. Kom ihåg – slappna av.

Efter lite träning bör du kunna stå under längre stunder utan att tappa balansen. Bry dig inte om ifall du inte kan balansera med en gång, det krävs mycket tid och envishet att lära sig konsten. Du kommer att förbättra din balans mycket om du övar lite varje dag. Om du tycer det är tråkigt kan du ju alltid lyssna på musik, eller varför inte titta på trialvideo för att hålla tankarna upptagna!


Svänga

Att förstå och använda sig av följande kommer att ge dig gott självförtroende när det gäller att svänga. Svängar är ett av de svåraste momenten i trial. Nästan hela tiden går åt till att svänga på en massa olika underlag. De flesta prickar får man just vid svängar, så det lönar sig att träna mycket på det.

Var medveten om att bakhjulet alltid tar en snävare sväng än framhjulet. Lär dig att bedöma var bakhjulet kommer att gå, och se till att bakhjulet får den slätaste vägen.
Använd allt utrymme som finns i sektionen. Det finns ingen anledning att göra svängen svårare än nödvändigt. Glöm inte vad du ska göra efter svängen!
Luta cykeln inåt i svängen, och stöd den mot insidan av benet. Håll kroppen mitt över cykeln hela tiden. Hur mycket du ska luta cykeln beror på hur snäv svängen är.
För att stabilisera cykeln eller för att återfå balansen så använder du tryck på styret eller vikt på fotpinnarna. Genom att lägga vikt på yttre handtaget/fotpinnen kan du ändra vinkeln på cykeln. Öva på detta tills du är bekväm med tekniken och effekterna det har på cykeln.

Snäva svängar

Använd kopplingen och bakbromsen för att genomföra snäva svängar. Öva på att balansera kopplingen gentemot bromsen.Använd inte frambromsen om du inte måste, eftersom att det är lätt att tappa balansen i svängen. Du ska kunna genomföra en sväng med fullt styrutslag genom att använda koppling och bakbroms.

Ett bra sätt att träna detta är att lägga ut två stenar på marken och köra i åttor runt dem. När detta sitter, flytta stenarna närmare varandra och fortsätt ända tills du måste göra svängar med fullt styrutslag för att komma runt. Gör först detta på platt mark, och sedan i en sluttning.

Hinder

Det finns tre grundläggande tekniker för att komma upp på eller över ett hinder. De är:

- Basic
- Punch
- Splatter

Du kommer att märka att storlek och form på hindren i trialsektionerna är väldigt olika, men tekniken för att klara dem är ändå samma. Hur bra grepp det är är också avgörande i val av teknik. Som tidigare sagts krävs skicklighet i att hantera gas broms och koppling. Du kommer också att behöva lära dig hur man tar vikten från fotpinnarna. Det beskrivs senare.

Basic - tekniken

Denna används för att åka upp för en brant eller ett trappsteg som inte har överhäng.

Ha alltid vikten mitt över cykeln.
Du måste ha farten uppe innan du träffar branten, särskilt om det är blött och dåligt grepp.
När framhjulet rullar upp för branten, släpp av på gasen och rulla upp, använd farten.
När du kommit över toppen kan du ge gas och fortsätta med sektionen.

Innan du lär dig de andra två teknikerna måste du lära dig att ta vikten från fotpinnarna, vikta av.

Vad menas med att vikta av?

I grova drag menas att man hoppar uppåt precis innan bakhjulet träffar hindret. När man står normalt på fotpinnarna så bär de upp i stort sett hela din vikt. Den fortplantas sedan genom ram och fjädring till hjulen. Att vikta av är att tillfälligt ta bort vikten från motorcykeln så att den kan klättra upp på ett hinder utan din vikt. Det finns olika grader av avviktning, men som regel kan man vikta av helt eller delvis.

Hel avviktning

Används till stillastående hopp och till splatter-tekniken.

Tryck ihop fjädringen med böjda knän.
Hoppa upp snabbt så att bakhjulet lämnar marken och så att dina fötter lämnar fotpinnarna.
Kläm åt med fötterna mot ramen när du hoppar för att få mer höjd på bakhjulet.

Detta är användbart när du ska hoppa på eller över hinder. T ex kan du hoppa över en hal stock utan att bakhjulet halkar på den.

Delvis avviktning

Detta är den vanligaste typen. Används t ex vid lodräta trappsteg eller vid överhgäng och stockar.

Använd samma teknik som vid hel avviktning, men låt fötterna stå kvar på fotpinnarna. Genom att behålla lite vikt på fotpinnarna så behåller du greppet för bakhjulet, och du kan ta emot eventuella stötar.
Hur mycket vikt som behålls på fotpinnarna bestäms av hur kraftigt du hoppar upp. Du måste träna på att bedöma om och hur mycket du ska vikta av vid varje enskilt situation.

Punch - tekniken

Punch-tekniken används där man med basic-tekniken skulle köra hasplåten i kanten på trappsteget. Denna teknik kallas även “dubbelt pådrag”.

Vid det första pådraget lyfter du framhjulet och slår (punch) det mot kanten på hindret. Koppla ur eller släpp sedan av på gasen. Som regel kan man säga att man bör börja dra upp cykeln på bakhjulet när framhjulet är lika långt ifrån hindret som hindret är högt.
T ex om du ska upp för ett 50 cm högt trappsteg ska framhjulet vara 50cm ifrån när du drar upp på bakhjulet.
Med det andra pådraget med gas eller koppling drar du upp bakhjulet uipp och över kanten på hindret.
Samtidigt, om det är ett överhäng under kanten på hindret så måste du vikta av delvis för att inte bakhjkulet skall fastna inunder kanten.

Splatter - tekniken

Splatter-tekniken används vid höga lodräta trappsteg eller med överhäng, där man normalt har en “lyftare” framför hindret.

Du måste ha fått upp farten innan du träffar “lyftaren”.
När bakhjulet träffar lyftaren måste du vikta av helt och dra åt dig styret så att cykeln kommer i en lodrätt läge. Koppla ur när bakhjulet lämnar marken.
Framhjulet måste vara ovanför kanten på hindret och bakhjulet i höjd med övre halvan av hindret.
När bakhjulet smäller in i hindret kommer farten framåt att trycka ned framhjulet ovanpå hindret
När framhjulet landat, släpp ut kopplingen försiktigt, och ge lite gas. Enkelt!

Hoppa hjulen sidledes

Genom att anväda dig av sidledes förflyttning av hjulen kommer du att kunna svänga på ytor som inte ät stora nog att vända på på vanligt sätt. Innan du försöker lära dig detta måste du kunna hantera gas, broms och koppling med stor precision. Att flytta cykeln sidledes är egentligen en massa koordineradew rörelser. Om du inte är riktigt kloordinerad kommed detta att vara svårt att genomföra. Dåligt inställd fjädring och stötdämpning kommer också att försvåra. När du åker trial ska du bara använda sidoförflyttning om du måste, eftersom det är mycket ansträngande. Det är dessutom lätt att tappa balansen och därigenom också poäng.

För att hoppa måste du:

Stå stilla i balans, motorn igång, växeln i, kopplingen inne. Bromsad med både fram och bakbroms.
Hålla bakbromses hårt. Detta förhindrar att cykeln åker framåt eller bakåt.

Du är nu redo att utföra denna manöver. Försök slappna av, det blir bara svårare om du spänner dig.
Lyfta framhjulet

Cykeln står rakt, styret också, båda bromsarna bromsade:

Tryck ned styret för att trycka ihop framgaffeln.
När gaffeln är helt hoptryckt och börjar återgå, dra kraftigt i styret för att få framhjulet att lyfta. Komm ihåg att hålla bakjluet låst med bromsen.
Man kan också ge lite pådrag för att hjälpa till med lyftet.

Flytta framhjulet

En motorcykel ärr ett dött ting. Det flyttar sig inte själv. Du måste flytta kroppen först, och sedan dra in cykeln uinder dig.

När framhjulet lyfter, flytta kroppen åt det håll du vill flytta dig. Dra sedan in cykeln under dig. Det kan göras genom att du drar i styret på den sida som du har flyttat kroppen.
Ju längre du vill hoppa desto med kraft fbehövs från dig. Om du genomflr en rad hopp så kommer det att uppstå en rytm. Du ska alltid stå balanserad när du börjar, och när du slutar.

Hoppa med bakhjulet

I grunden används samma teknik till att hoppa med bakhjulet. Du måste ha frambromsen låst, men ingen bakbroms alls förrän du landar. Du är då beredd att göra några små framhjulshopp för att återfå balansen om nödvändigt
Du måste böja på knäna och trycka ihop bakfjädringen och hoppa snabbt uppåt för att få bakhjulet att lyfta.
Flytta kroppen åt sidan och dra sedan in cykeln under dig. Till skillnad från framhjulshopp så kan du inte använda styret att flytta cykeln med, utan du måste använda benen.
För att få extra höga hopp kan du sätta in tån under bromspedalen när du hoppar uppåt.

Kom ihåg:

Broma när du ska hoppa.
– Framhjulshopp – båda bromsaran på hela tiden
– Bakhjulshopp – frambroms på hela tiden, bakbroms när du landar.
Böj på knäna när du trycker ihop fjädringen och sträck på dem när det fjädrar tillbaka.
Flytta kroppen först, sedan motorcykeln.
Använd motorkraften till hjälp när du lyfter framhjulet.
Hoppa är ansträngande, använd det bara om du måste.

Övningar

Lägg ut några fyrkantiga skivor av t ex plywood på marken. Försök hoppa hjulen och ställa den av och på plattorna med teknikerna ovan..Oroa dig inte om du tycker att det går lättare åt ena hållet, det är bara att fortsätta att öva. Om du har svårt att få till hoppen kan du stå i en lätt luting. Det är svårt att hoppa hjulen på platt mark. När du har lärt dig grunderna så kan gå över till att hoppa framhjulet upp på ett hinder och ner igen.

Vända på framhjulet

Framhjulsvändningar är användbart i trånga utrymmen när man behöver rikta in cykeln åt något håll. Denna teknik används bara när det är bra grepp mot underlaget. Fungerar jättebra vid utförslut, eftersom den sluttande vinkeln på cykeln underlättar manövern att använda broms och fart för att få bakhjulet att lyfta.

Välj någon växel, åk rakt fram. Håll armarna raka och vikten framåt.
Tryck nedåt på styret för att få framgaffeln att tryckas ihop.
Koppla ut och bromsa hårt med frambromsen. Se till att framhjulet pekar rakt fram, annars halkar framhjulet lätt åt sidan.
Med frambromsen på, lägg ytterligare vikt på styret och vikta av fotpinnarna. Bakhjulet bör nu lyfta från marken.
När bakhjulet lyfter, flytta vikten tillbaka för att få kontroll på hur stort lyftet blir. Om det känns som om cykeln och du ska slå över, släpp bromsen och flytta tillbaka vikten till fotpinnarna.

Den här tekniken kan verka skrämmande för en nybörjare, och du kommer troligen att få svårtatt få till tillräckligt med lyft på bakhjulet. Detta beror oftast på att du gjort något eller några av följande fel:

Du tryckte inte ner tillräckligt hårt på styret och flyttade vikten framåt. (Framhjulet släpper);
Du viktade inte av fotpinnaran ordentligt.
Du bromsade inte tillräckligt hårt med frambromsen, eller så hade du för dåligt med fart.

Att flytta bakdelen av motorcykeln

När du lärt dig att lyfta bakhjulet med hjälp av fart, bromsning och viktförflyttning kan du börja flytta bakdelen på cykeln åt sidorna medan den är i luften. Detta gör du med en teknik som liknar sidoförflyttning med hopp. Flytta kroppen först, dra sedan in cykeln under dig. Det som avgör hur långt du kan flytta bakdelen är mängden kroppsförflyttning samt hur högt bakhjulet lyftes. Cykeln kommer att snurra runt styrhuvudet.

Lyft bakhjulet på det sätt som beskrivs ovan.
När bakdelen lättar, flytta kroppen åt sidan genom att flytta höfterna åt det håll du vill svänga. Om det behövs kan du hjälpa till med benen för att svänga runt cykeln.
Styr åt det håll som bakdelen rör sig.
När bakhjulet landar ska du stå i balans med framhjulet pekandes åt motsatt håll som du vill svänga. Antingen rätar du upp styret och fortsätter sektionen, eller så gör du några framhjulshopp för att ta en ännu snävare sväng.

Övningar

Den här manövern är lättare att lära sig om framhjulet är lägre än bakhjulet. (T ex när du kör ner från ett mindre hinder).

Sök reda på ett litet trappsteg, där det även är bra grepp nedanför.Kör ner för steget och bromsa med frambromsen medan bakhjulet fortfarande bnefinner sig uppe på steget. Lyft bakhjulet och sväng runt bakdelen tills den landar nedanför steget. Kom ihåg att träna på att svänga cykeln åt både höger och vänster!

 


ÖVNINGSMOMENT

Svängar

Kör i åttor
- med kopplingen ute;
- och slira på kopplingen och bakbromsen.
Stanna och stå stilla då och då
Allt ovanstående fast i en sluttning

Balans

Återfå balansen – kasta ut benet åt sidan
Balansera med framhjulet mot ett hinder eller vägg
Balansera med framhjulet på ett hinder eller vägg

Hopp

Hoppa framhjulet åt höger och vänster:
- på platt mark;
- uppför och nerför;
- upp på ett hinder och ner igen.
Hoppa bakhjulet åt höger och vänster

Bakhjulslyft

Lyft bakhjulet när du kör långsamt rakt fram
Lyft bakhjulet när du kör långsamt rakt fram och flytta bakdelen åt höger/vänster
Kör t ex på en bred planka, släpp ned framhjulet på sidan, lyft bakhjulet och sväng ned det bredvid plankan.

Övningssektioner

Lägg ut en svår sektion och försök klara den
Lägg ut en enklare och jobba på grunderna
Hitta olika vägar igenom och kör dem

Kom ihåg

Träna inte på det du gör bra hela tiden;
Koncentrera dig på det du tycker är svårt;
Variera dig.

Lycka till!

Uppdaterad: 30 MAR 2009 18:00 Skribent: Roland Lithén



       

Patrik Andersson TTK

idrottslyftet-07_webb

På två hjul - blir det kul

 

 

Postadress:
Timrå TK - Motorcykel och Snöskoter
Roland Lithén, Hästskovägen 13
86134 Timrå

Kontakt:
Tel: 0705332094
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

Vi stödjer Timrå Trial!